söndag 25 januari 2009

Bara en natt

Om en vecka blir Emmie hela 8månader!
Herreguud vad tiden går!!
Hon är en helt underbar liten tösa som är väldigt lätt att ha hand om.
Men som de flesta andra barnen vaknar ju hon på natten.. Hungrig, nappen, tröst, massa mardrömmar numera för det är så mkt nytt att upptäca o lära sig..
Just nu verkar hennes högra öra spöka.. Hon kliar, sliter o drar i den..
På nätterna är det värst och igår vaknade hon sisådär varje halvtimme..
Imorse var jag så trött så jag ville bara gråta, vilket INTE händer ofta.
Då kom jag tänka på dom 3 första månaderna med våran lilla sessa..
Emmie hade svår kolik o magknipen började alltid på kvällskvisten
o satte igång som värst på natten..
Den tiden blev det verkligen inte mkt sömn för min del och inte för lilla Emmie heller.
I timmar gick jag runt med henne, vaggandes, skumpandes, spolade varmt vatten på rumpan/ryggslutet vilket underlättade för henne.
Och det hela slutade alltid med att hon somnade i min famn, hängandes raklång,
mage mot mage ni vet.
Sen somnade vi på soffan, nära varann. Så sov hon bäst!
Efter 3månaders kolik-period kom Emsan in i en ny fas,
då vaknade hon ca klockan 3 på natten, tokpigg, vägrade somna om..
Då var det oxå bara o pallra sig upp o lattja i ett par timmar.
Till slut somnade hon i sin babysitter o jag brevid på golvet på hennes lekmatta.
När Micke skulle till jobbet vid 7 brukade han väcka oss.
Ibland la han bara ett täcke på mig o lät oss sova vidare. *ler*
Som tur är, mår Emmies mage mycket bättre i dagens läge,
för det var verkligen hemskt att se sitt lilla barn ha så ont.
Vad jag ville komma fram till, var att det är ett under vart man får sina krafter ifrån?
Under en lång tid klarade jag mig på endast ett par timmars nattsömn, bruten sömn dessutom.
Vi tjejer e nog rätt starka ändå? *ler*
Hur som, Emmie blir 8månader om en vecka o nu kan jag längta o få sova en hel natt.
Bara nån gång då o då.. Eller om så för en gång.. Bara för o samla lite krafter !

Inga kommentarer: