fredag 12 mars 2010

Inte så bra

Idag fick allt annat som stod på schemat avblåsas och så tog jag Mio till farbror doktorn.
Det visade sig vara öroninfl, bronkit (alltså tätt i luftrören vilket gör det svårare o andas) och RS-virus, precis det vi läste om i aftonbladet igår.
Lilla lilla Mio!
Så nu äter han penicilin 3ggr/dag i 5 dagar och Bricanyl (luftrörsvidgande) i flytande form 3ggr/dag i 10dagar lr tills han mår bra.
Att få i honom meducinen var nemas problemas o det kändes lättande!
Inte kul o behöva tvångsmata sin lilla sjuka som redan lider tänkte jag.
Ersättning får vi däremot truga i honom, men han MÅSTE ju få näring i sig.
Mio-bubben blev ganska så speedad av Bricanylen.
Han var sååååå TRÖTT men armar o ben vevade som små propeller.
Men nu sover han, för stunden iaf.
Och vart har han fått det?
Joo, antagligen från sin syster när hon var förkyld för 2v sen, dagisbaciller.
För barn och vuxna yttrar sig RS-virus som en vanlig förkylning.
MEN bebisar (barn mellan 3-9mån) och gamlingar kan bli riktigt riktigt dåliga.
Doktorn sa att hade Mio varit en månad yngre hade han skrivit in oss så han fått inhalera,
men nu kan han ta sin medicin hemma i flytande form och så får vi hoppas att det hjälper!
Enda vi ska tänka på nu, förutom att ha stenkoll så inte han blir sämre,
är att inte ta med honom till ställen med mkt folk och inte åka till/bjuda hem bebisar,
på 1v lr så.
För oss andra är det ingen fara att röra sig ute.
För som dr sa, förkylningsbaciller finns ÖVERALLT nu.

Jag känner mej lite ledsen idag.
Och känslig.
Men det blir väl lätt så?
Jag längtar tills vi kan vara friska längre perioder o hitta på massa skoj.
Jag längtar till sommaren då jag kan packa ihop god fika o sätta barnen i vagnen och dra till plaskis o spendera en hel em där med fina vänner o deras små.
Men snart är sommaren här o då blir allt lättare igen, det tror jag starkt på.
Imon ska jag o Emmie iaf till Hoppis. Det ska bli mys.
Ut med massa energi, det behöver hon=)

Min storasyster från Finland ska skicka nå dundervitaminer som vi tydligen alltid fick som små.
Hon påstår att man typ aldrig blir sjuk då, hehe,
så får hoppas att hon har rätt då?
Syrran e en sån där hockuspockus o hon tror starkt på naturens egna läkemedel, örter o grejer, så ja, vem vet, kanske funkar det? *ler*

8 kommentarer:

Lela sa...

usch då lillen bubb! Allt på en gång verkligen :( Hoppas han blir bra snart, det är så svårt när de är så små! Cashan tempade 39,8 nu på kvällen så han mår inte bra han heller.....ligger just nu o pratar i sömnen, ropar - Bompa, bompa! haha pussa familjen o dig själv!

sina sa...

Nemen åååhh.
Massa pussar & kramar till älskade bompa-Cash, krya på dig lilla söt!

annika sa...

Neeeee men åhh...stackars lilla sötnosen=(Uscha...då ska jag verkligen inte gnälla över att Liam är lite hostig, men annars äter han och är hur pigg/glad som helst=)Ingen temp heller...Krya på dig sötaste Miioo gubben<3<3. Pussar och kramar till er!!

accka sa...

Söta underbara Mio.. Bra att ja såg artikeln men tråkigt o ledsamt att de va så:(
Ja fick så ont i hjärtat o vart helt gråtigt när ja fick ditt mess, visste inte rikigt vad ja skulle svara..
Men nu kommer han bli bra!:)

Löv er<3<3<3

Linda och Nova sa...

Fy för att vara sjuk...lilla plutten då. Vi kom just upp här och jag känner mig inte heller så kry i kroppen så tyvärr blir det inget hoppis för oss...men vi får satsa på nästa lördag. Typiskt! Hade sett fram emot att träffa er så mycket...hade tänkt att ta med lite bullar...heheh ha det så skoj! Kramar till er

Milla sa...

Nää, lilla killen!
Varför kan dom små inte bara få vara friska och må bra?!!!
Pussar till er!

Carro sa...

Älskade lilla hjärtat:( Hoppas meducinen hjälper fort. Krya på dig lilla prinsen<3 Älskar er

Carro sa...

Älskade lilla hjärtat:( Hoppas meducinen hjälper fort. Krya på dig lilla prinsen<3 Älskar er