söndag 21 oktober 2012

Ett par recept som jag lovat dela med mig av ;

 Kladdkaksmuffins ;

12-15 st
100 g margarin
2 ägg
2  dl socker
1 1/2 tsk vaniljesocker
1 krm salt

3 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver


Smält margarin och låt svalna.
Vispa ägg och soker poröst, tillsätt de torra ingredienserna bakpulvret blandat med mjölet. rör ner det avsvalnande smöret.
fyll muffinsformar till ungefär hälften med smet.
grädda i 200 grader i ca 10-12 minuter.


När muffinsen tas ur ugnen sjunker de rejält & det är så det ska vara ;)
Själv tycker jag det blir väldigt gott att toppa dessa med vispad grädde eller varför inte nån chokladfluff.
Och hallon eller jordgubbar, det småsyrliga blir supergott mot det söta!

På bilden = kladdkasmuffins toppade med vaniljgrädde, de med hallon. Och saftiga chokladmuffins toppade med Mascarponegrädde+ vit choklad, de med bubbarna =)

Saftiga chokladmuffins (som smälter i munnen!)

1 dl kakao
2 dl socker
2 dl mjölk
150 g mjukt smör
2 ägg
3 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
 
Koka upp kakao och mjölk med hälften av sockret (1 dl) och låt svalna. 
Vispa smöret och resten av sockret poröst. 
Vispa ner ett ägg i taget. 
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke och varva ner det och mjölkblandningen i smörvispet. 
Häll/klicka i smeten i 12 st muffinsformar till max 3/4 av formen. Grädda i 175 gr i ca 18 min.
 
(Detta recept hittade jag hos 'Bakverk & fikastuder'.
En himla duktig tjej som verkligen verkar vara så grym på att baka)

Inga kommentarer: