torsdag 16 februari 2012

Gudmor


Om några veckor är det dop för lilla Ines-sessan och jag får äran att bli hennes gudmor.
Det är verkligen stort för mig och något jag tar på fullaste allvar.
Vilken ära att bli så betrodd, värmer så himla mycket i hjärtat!
Jag har en till guddotter, älskade lilla Julia, som inte längre är så liten;)
Men för mig kommer hon ju alltid vara min lilla Tingeling. *ler*
När Julia var liten var hon mkt hos mig.
Nu bor de 'på andra sidan' av vårt avlånga land, ända bort i Luleå,
men nu är hon ju stora tjejen som smasar och mailar och skriver de sötaste meddelandena på fb;) Och varje sommar ses vi!
Om några år är det dags för gymnasium och hennes utbildning finns i Sthlm & Örebro!
Vem vet, kanske hamnar hon här hos oss sen??=)


Hur som,
prästen var hos Mange & Martina häromdagen,
och enligt kyrkan får inte jag vara gudmor, eftersom jag inte är döpt!
Ganska snopet, då det inte var några som helst problem då Julia döptes.
Men åren går ju och nya regler tillkommer!
Men som jag sa till Martina, Ines mamma, att jag skulle göra allt för Ines och lära henne allt jag kan, jag kan ge kärlek,värme, trygghet & vägledning,
men det jag inte kan lära henne är allt det där kyrkliga.
Jag må tro på Gud,,
men nej, jag tillhör inte kyrkan, alltså kan jag inte lära något nåt av det.

Jag kommer inte få stå med i några papper som gudmor och såklart kommer jag inte få stå där framme i kyrkan,
men Ines föräldrar är fast beslutna om att jag ska vara gudmor åt lilla sessan,
vare sig det står printat på papper eller ej.
Vilket såklart gör mig OTROLIGT rörd och varm om hjärtat.

Jag vet inte riktigt hur kyrkan tänker där?
Och jag tänker inte klanka ner eller säga för mkt,
för de har väl en god anledning skulle jag tro?
Men det jag förståss funderar över är, att om jag väljer att inte tillhöra kyrkan,
gör det mig då till en sämre människa eller mindre värd på nåt vis??

Samma som andra religioner runtom mig,
bara för att jag inte väljer att tro/leva som vissa,
då ska jag inte vara värd lika mycket som dom?
Jag ÄR en ganska så god människa och jag har ett hyfsat rent hjärta och inte syndar jag så värst mycket heller *ler*,
så vare sig jag lever efter vissa regler eller inte,
eller går till ett speciellt ställe för att tillbe Gud,
det gör mig INTE till en sämre människa!?

Hur som, jag vill säga tack till M&M som ger mig den stora äran trots detta.
Så mycket värt för mig!

4 kommentarer:

Lela sa...

jag tror inte att ett barn kan få en bättre gudmor än du Sina, kyrklig eller inte. pöss

sina sa...

Söta söta du,
det jag kan lova är att göra mitt allra bästigaste <3
Pussen, snart ses vi!

Therese sa...

Trodde inte kyrkan va så dömande =( Jag har döpt mina barn pga att det är mer som en tradition, nåt kyrklig är jag inte! Vem är det nu för tiden?! Mest äldre generationen tror jag allt =)
Håller med föregående talare..bättre gudmor till sina barn än dig kan man inte få <3

sina sa...

Älskade Therese,
ne det trodde inte jag heller faktiskt.
och absolut, numera tror jag de flesta gör det av tradition?
Ha en jättefin helg söta!
Idag tänkte jag försöka orka mig på att kika om vi oxå har såna där söta klänningar på H&M här som du köpte till tösorna?!=)
Puss love