onsdag 16 februari 2011

Både bra & dåligt

Idag var Emmie och pricktestades dådå.
Hon var så himla duktig o sa inte ett knyst då de prickade små hål på undersidan av armarna.
Svaren som vi fick kan man ju ta både positivt och negativt,
Emmie är inte allergisk mot nåt förutom pollen!
Jätteskönt o slippa allergi !!
Samtidigt som jag gärna hade velat se nåt o sätta fingret på lixom,
når i vardagen som vi kunde plocka bort, FÖR ATT HON SKA KUNNA MÅ BRA!
Men vårt svar var att Emmie är helt enkelt atopiker och det finns inge bot.
Människor med atopisk eksem har fullt med små sprickor på huden (som inte syns) och det finns olika faktorer som förvärrar att det tränger igenom 'syror' genom sporerna och ger hemska utslag och ruggigt kliande eksem.
Att äta röda bär, citrus, tomater, choklad är inge vidare bra alls,
vilket vi redan visste.
Kylan är rena döden för en människa med atopisk hy för de saknar helt enkelt de vanliga fettlagrena som vi 'vanliga' människor har.
Att smörja för mkt finns inte för en atopiker.
Sen är ju dom otroligt infektionskänsliga, vilket förklarar varför våra små jämt är sjuka!
Och stress och påfrestning kan försämra en atopikers tillstånd våldigt mkt.
Många ggr på dagis, eller om vi åker bort för att övernatta,
blir ju Emmie sämre, det är de gångerna tex ögonen har svullnat upp på henne.
Att hon har skoj på dagis eller när vi är borta är det ingen tvekan om,
men när det blir mkt liv o rörelse har hon säkert en 'inre oro' vilket gör att det blir såhär fick vi förklarat för oss.
Sås, vi kan inget göra utöver det vi redan gör ; försöka lindra!
Nu skulle vi få kräm (kortison + icke kortison) utskrivet på recept,
så det blir en smula billigare för oss,
för feta krämer går det åt som tusan här hemma.
En tub Repair 100g räcker max en vecka. (kostar 150kr men den är BRA!)
Sen ska det vara kortison,( Locoid + Hydro) Tavegyl, allergimedicin, oljor ossååå,
så det drar iväg i priserna lixom.
Men man ska inte klaga, jag är glad att det finns sånt som lindrar, om ens lite!
Eftersom Emmie var så himla duktig idag skulle hon få välja nån liten sak att köpa.
Hon valde ett par mörkblå jeansleggings! hahahha
That´s my snart 3åring=)

För Mio hade det gått alldeles ypperligt på dagis idag.
han ÄR en riktig liten dagiskille.
Och hans fröknar är helthelt underbara!
Vi ska ställa Emmie i kö till hans dagis,
för vi vill att barnen ska gå ihop.
Sen visar det sig vem som får plats vart först?

De senaste dagarna har jag känt mig lugn o stark.
Lite trött sådär, men stark ändå. Och väldigt glad. Känns skööönt!
Och idag fick jag solkort av min Micke,
så imorgon ska jag sola vilket jag inte har gjort på evigheter.
Bara en sån sak känns som lyx för mig=) Me like!

Xtra kramar skickar jag till en kär vän som har det riktigt jobbigt just nu.
Krya på dig min gumma!!!! Lovelovelove

2 kommentarer:

Eva sa...

ÅÅååå jag förstår hur du känner med både *Hurray* för att det inte gav mer utslag och *Bu* för att det just inte gav mer utslag!! Ja, du fattar säkert vad jag menar. Vi gjorde ett sånt test på Lucas när han var liten men fick inget svar...utom just lite pollen! Nu har han Astma, Eksem & Laktosintolerans...Hjärtat går sönder, man önskar man som förälder kunde ta bort det! MEN nu får ni det billigare och sen har hon det toppen eran lilla giz...Två fina föräldrar som vet vad hon behöver...En mamma som e lugnet själv, precis rätt medicin! Så massa kramar till er alla & en extra stor kram till sötnöten Emmie från oss! <3

sina sa...

Precis!
De sa till oss oxå att Emmie ff är så liten och att pricktesten inte är 100% pålitliga,
men vi får gå efter dom nu då.
Ja tänk om man kunde ta bort allt ont, vad mkt enklare livet vore då..
Tack för dina ord Eva,
rara rara du <3
Massa kramar!