onsdag 15 september 2010

Nya rutiner?

Jag har då alltid varit rätt noga med rutiner vad det gäller barnen.
Mat vissa tider, vad vi gör innan nattning o när det ska sovas osv.
Sen kan man ju alltid rucka lite på rutinerna såklart, inget som behöver följas punkt&pricka.
Barnens rutin har alltid varit att vakna senast halv 6!
Spelar ingen roll om de somnat 18 eller 20.
Men nu efter sommarlov och dagisstart har vi varit ute o lattjat varje dag efter dagis o barnen ofta ätit lite mellis ute,
somnar de så mkt bättre på kvällen o dessutom har de sovit till strax efter 06 och idag till strax efter 07! Vilket verkligen är lyx för mig!
Det gillas och jag hoppas att det inte vänder nu bara för att jag nämner det?=)

Micke var till tandläkaren igår, akuttid fick han.
Rotfyllning och nu äter han pc för infl, stackarn!
Men skönt o slippa smärtan!
Under tiden var jag o handlade med barnen.
Trots en matlista på vad som skulle handlas glömde jag typ hälften.
För lilla Mio skulle helatiden klättra upp ur vagnen, livsfarlig är han!
En riktig liten klätterapa!
Idag det 1a han gjorde var att ramla och sopa sin lilla mohikan i dörrkarmen/golvlisten.
Ännu en bula! Stakarn är blå o gul mest varje dag.
Ibland undrar jag om jag borde införskaffa en sån där störtkruka innan han gör sig riktigt illa?
Nog att Emmie var klättrig, men inte ens i närheten av vad Mio är!

Jag skulle baka idag, men glömde naturligtvis köpa ägg och fryspåsar till bullarna.
Får bli en bakdag imon när Emmie är hemma, hon gillar ju oxå att baka.

Hepp hepp, laga lite lunch till bubb och sen packa ner Mio och nåt ätbart i vagnen o traska till dagis. Hoppas Emsan har haft en bra dag på dagis!
Favvofröken jobbar idag,
hon är guld på att fråga Emmie om hon är toanödig och då går det bra precis varje gång!
Vissa andra följer sina rutiner med kiss innan maten och då kan det lätt hända en olycka innan.
Jag har sagt att Emsan går till pottan själv här hemma, MEN jag måste påminna henne då o då oxå! Har hon andra barn runt sig o roligt glömmer hon lätt och då hinns det inte med pottan.
Olyckor händer alla i början, hon är ju nybörjare, och lika är det med alla.
Men är det inte lättare att påminna en xtra gång, än att behöva torka upp kiss o byta kläder på de små?
Dessutom tror jag att det är genant även för de små, när en olycka inträffar sådär!
Nog om det!
Jag känner mig bara xtra trygg när en viss fröken är där=)

2 kommentarer:

Linda & Nova sa...

Vad duktig er lilla sessa är som klarar sig utan blöja...Nova är noll intresserad av varken potta eller toan...vi förstår verkligen inte hur vi ska bära oss åt. har prövat allt verkligen...jag har till och med prövat med mutor men icke! Hon tokvägrar! Ha en mysig dag! Kramar i massor

loijsan sa...

Duktiga Emsi <3
Inte lätt att plötsligt komma ihåg att man inte bara kan kissa hur som!

Ja ja funderar på en kruka till Mili oxå, för nu har hon u börjat promenera med sin gå-vagn o det går lite för fort ibland;)

Ser fram emot att få spendera onsdagen med er mina fina <3